- Zna nazwy wszystkich stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób oznaczania ich na mundurze;
- Wie, jakie sznury noszą instruktorzy komendy Hufca, komendy Chorągwi oraz Głównej Kwatery. Znam ich miejsce w strukturze ZHP;
- Potrafi poprawnie zameldować patrol/drużynę, bezbłędnie wykonać polecenia typu „dwójki/trójki w prawo, zwrot!”, „w tył na lewo, marsz!” i „na prawo, patrz!”*;
- Wie, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnia dlaczego harcerze noszą plakietkę WOSM, a harcerki plakietkę WAGGGS;
- Wie, kto jest Protektorem Związku Harcerstwa Polskiego;
- Zna najważniejsze wydarzenia z dziejów harcerstwa, potrafi wskazać kilka postaci zasłużonych dla ruchu harcerskiego i opowiedzieć o nich;
- Wie, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej;
- Zna historię (w tym założyciela) swojej drużyny oraz jej bohatera. Potrafi o nim opowiedzieć i wie, dlaczego warto go naśladować;
- Zna daty świąt narodowych i wie, jakie wydarzenia upamiętniają;
- Wie, jaka była pierwsza drużyna harcerska działająca na terenie Bolesławca*;
- Posługując się busolą i mapą potrafi dotrzeć do wyznaczonego miejsca.
- Potrafi „na oko” ocenić odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu;
- Potrafi w nocy na podstawie nieboskłonu wyznaczyć kierunek północny;
- Zna oznakowania szlaków turystycznych;
- Potrafi wykonać prosty, lecz poprawnyszkic terenu*;
- Potrafi wyznaczyć siatkę azymutów*;
- W pomiarach długości wykorzystuje wymiary własnego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy;
- Potrafi zbudować proste urządzenie obozowe lub wykonać element zdobnictwa obozowego. Zna 5 węzłów i potrafi wykorzystać je w praktyce;
- Potrafi pokierować rozkładaniem namiotu „dziesiątki”*;
- Potrafi zbudować prosty i funkcjonalny szałas*;
- Potrafi zbudować stos ogniskowy i rozpalić go*;
- Zna skład apteczki drużyny i wie, jak stosować znajdujące się w niej środki, potrafi udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru;
- Potrafi zaradzić w przypadku złamania otwartego i ciała obcego w ciele poszkodowanego*;
- Potrafi nadać i odebrać wiadomość alfabetem Morse’a;
- Wie, kto jest bohaterem Hufca i Chorągwi;
- Potrafi współpracować z dowolnym przydzielonym patrolem*;
- Potrafi rozsądnie gospodarować przydzieloną wodą i żywnością*;