Wywiadowca
Tropicielka

  1. Zna nazwy wszystkich stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób oznaczania ich na mundurze;
  2. Wie, jakie sznury noszą instruktorzy komendy Hufca, komendy Chorągwi oraz Głównej Kwatery. Znam ich miejsce w strukturze ZHP;
  3. Potrafi poprawnie zameldować patrol/drużynę, bezbłędnie wykonać polecenia typu „dwójki/trójki w prawo, zwrot!”, „w tył na lewo, marsz!” i „na prawo, patrz!”*;
  4. Wie, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnia dlaczego harcerze noszą plakietkę WOSM, a harcerki plakietkę WAGGGS;
  5. Wie, kto jest Protektorem Związku Harcerstwa Polskiego;
  1. Zna najważniejsze wydarzenia z dziejów harcerstwa, potrafi wskazać kilka postaci zasłużonych dla ruchu harcerskiego i opowiedzieć o nich;
  2. Wie, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej;
  3. Zna historię (w tym założyciela) swojej drużyny oraz jej bohatera. Potrafi o nim opowiedzieć i wie, dlaczego warto go naśladować;
  4. Zna daty świąt narodowych i wie, jakie wydarzenia upamiętniają;
  5. Wie, jaka była pierwsza drużyna harcerska działająca na terenie Bolesławca*;
  1. Posługując się busolą i mapą potrafi dotrzeć do wyznaczonego miejsca.
  2. Potrafi „na oko” ocenić odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu;
  3. Potrafi w nocy na podstawie nieboskłonu wyznaczyć kierunek północny;
  4. Zna oznakowania szlaków turystycznych;
  5. Potrafi wykonać prosty, lecz poprawnyszkic terenu*;
  6. Potrafi wyznaczyć siatkę azymutów*;
  7. W pomiarach długości wykorzystuje wymiary własnego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy;
  1. Potrafi zbudować proste urządzenie obozowe lub wykonać element zdobnictwa obozowego. Zna 5 węzłów i potrafi wykorzystać je w praktyce;
  2. Potrafi pokierować rozkładaniem namiotu „dziesiątki”*;
  3. Potrafi zbudować prosty i funkcjonalny szałas*;
  4. Potrafi zbudować stos ogniskowy i rozpalić go*;
  1. Zna skład apteczki drużyny i wie, jak stosować znajdujące się w niej środki, potrafi udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru;
  2. Potrafi zaradzić w przypadku złamania otwartego i ciała obcego w ciele poszkodowanego*;
  1. Potrafi nadać i odebrać wiadomość alfabetem Morse’a;
  2. Wie, kto jest bohaterem Hufca i Chorągwi;
  3. Potrafi współpracować z dowolnym przydzielonym patrolem*;
  4. Potrafi rozsądnie gospodarować przydzieloną wodą i żywnością*;